Menu:





Zastąpienie układu TCM3105 układem FX614




Składając TNC2 na bazie płytki SP6VGJ (VGJelektronika) stanąłem przed problemem zdobycia układu TCM3105, którego produkcja została zakończona. Postanowiłem zastąpić go układem FX614, produkowanym przez firmę CML Microcircuits .

Na płycie TNC2 wymagane były niewielkie zmiany wartości elementów. Oto lista tych zmian:

  1. Wymiana rezonatora kwarcowego na 3.579545MHz. Aby kwarc nie przeszkadzał w zamontowaniu płytki w miejscu układu TCM3105, należy go umieścić poziomo nad diodą D7 i opornikami R22, R23
  2. Usunięcie elementów: R16 10k (pot. montaż); R31 33k; R32 15k; C28 1nF; Diody D3,D4.
  3. Zastąpienie kondensatora C29 0.1uF i opornika R13 560om zworkami.
  4. Wlutowanie w miejsce układu TCM3105 złącza szpilkowego.

Na to złącze nasuwana jest dodatkowa płytka z modemem wykonanym na układzie FX614.

Schemat ideowy modemu

Modem wykonany jest w technologii SMD. Wbrew pozorom wykonanie takiego układu wcale nie jest trudne. Owszem, do montażu raczej nie nadaje się lutownica transformatorowa, ale dysponując małą lutownicą 40W można spokojnie zmontować układ. Płytkę drukowaną przedstawiam poniżej. Wykonałem ich już kilkanaście, wykorzystując gotowy laminat pokryty substancją światłoczułą, naświetlając go palnikiem kwarcowym z rozbitej lampy jarzeniowej, wywołując i wytrawiając w chlorku. Ze względu na technologię ręczne wykonanie płytki jest raczej niemożliwe.

       
Płytka drukowana modemu                        Rozmieszczenie elementów

Po lewej stronie płytki znajduje się złącze, które wchodzi w złącze szpilkowe wlutowane w miejsce układu TCM3105. Jest to jedyny element wlutowany w płytkę od drugiej strony. Na płytce należy wykonać też dwie przepinki.


Widok płytki łącznie z elementami

Klikając na rysunkach można pobrać ich spakowane wersje.

Dystrybutorem układów FX614 w Polsce jest firma Delta Tech z Otwocka, tel. 0-22 788 4885, e-mail: sales@deltatech.net.pl. Firma prowadzi sprzedaż wysyłkową (za zaliczeniem pocztowym). Cena układu zależy od aktualnego kursu funta, ale przy jednej sztuce trzeba się liczyć z wydatkiem nieco ponad 50 PLN (łącznie z przesyłką).

Jeśli masz pytania do mnie - wyślij mi